Nejlepší český kamion na Dakaru je ze Židovic

Nejlepší český kamion na Dakaru je ze Židovic, MKR se zapisuje do historie

Rosario – Nejlepším Čechem letošního Dakaru byl na osmém místě Jaroslav Valtr. Nejlepší český kamion ale ve skutečnosti dojel dvě příčky před ním.

Na šesté pozici do cílového Rosaria přivezl holandský pilot Pascal de Baar kamion, který zkonstruoval severočeský tým MKR Technology. Sestava českých mechaniků a konstruktérů kolem šéfa projektu Maria Kresse mu navíc po celou dobu 38. ročníku nejtěžší rallye světa zajišťovala i technickou podporu. Nejlepším českým kamionem byl tedy Renault Trucks s číslem 529.

Severočeský tým, po té co přede dvěma lety opustil aktivní účast na evropském šampionátu závodních tahačů, přišel s projektem MKR Adventure a postavil vlastní dakarské speciály. Ty se Dakaru poprvé zúčastnily v loňském roce, když s nimi jeli holandští piloti týmu Mammoet Rallysport – Martin van den Brink a Pascal de Baar. Bez větších technických potíží hned při svém prvním startu oba kamiony dojely zdárně do cíle. Při premiéře jim patřila sedmnáctá a jednatřicátá pozice. „Tentokrát jsme už měli větší ambice. Naším cílem bylo skončit v elitní desítce,“ netajil se Mario Kress, hlavní konstruktér a majitel týmu MKR Technology.

Že se plán může podařit, naznačovala už generálka v podobě marocké Rally OiLibya, ve které tým získal díky Martinu van den Brinkovi své vůbec první vítězství v soutěži rallye. Jen několik týdnů před startem Dakaru to byla mimořádná událost. „Museli jsme ale zůstat nohama na zemi. Dakar je zcela jiná soutěž. Je dlouhá a velmi těžká. Více než připravenost lidí a techniky rozhoduje štěstí. Bez toho prvního by to samozřejmě také nešlo, ale rozhodně jsme nechtěli pouštět jakkoli odvážná prohlášení. I na ty je brzy, protože vývojem techniky nejsem tak daleko, jak bych si představoval, takže desítka pro nás byl prostě hlavní cíl,“ podotkl Kress.

Dakar ale odstartoval mimořádně dramaticky. Úvodní prolog, který měl stanovit pořadí kamionů na startu první etapy, pořadatelé zrušili kvůli nehodě jednoho ze soutěžních osobních vozů, jenž vletěl mezi diváky. Nehoda si, i přes prvotní tragické zprávy, naštěstí vyžádala jen kvartet zraněných. Organizátoři však následně zrušili i 1. etapu kvůli silným přívalovým dešťům. Opravdu posádky začaly závodit až ve druhé etapě a právě v té přišla zničující událost – kamion Martina van den Brinka kvůli přehřáté zadní brzdě narazil do zítky a po zastavení vzplál. Zbylo z něj jen ohořelé torzo. Van den Brink byl přitom nepsaným lídrem, kterému měl parťák Pascal de Baar spíše krýt záda. „Nedá se to tak říci. Není stanoveno, kdo je lídr. To mělo vzejít ze situace, ale oba se přirozeně měli maximálně podpořit a Martin s ohledem na svůj lepší start byl jednoduše tím vpředu. Když opomenu kamarády a partnery ze spřáteleného týmu Bonver Dakar Project a Gerta Huzinka, jímž připravujeme motory, tak najednou jsme měli jen jeden kamion,“ vysvětlil Mario Kress.

Přestože nepříjemná událost tým silně zasáhla, atmosféru ihned vylepšil právě Pascal de Baar, který se role lídra zhostil na výbornou. Hned ve třetí etapě dojel na solidní dvanácté příčce a poprvé se celkově dostal do top ten. V té se už držel prakticky celý zbytek soutěže. Vypadl z ní jen po sedmé a osmé etapě, ve které ho potkaly defekty pneumatik. V etapách stále dojížděl kolem desáté příčky, avšak v desáté etapě přišla velká senzace – Pascal de Baar vyhrál nejtěžší etapu letošního ročníku. V dunách, kde mnozí bloudili nebo zůstali zasypaní, právě pilot se severočeským kamionem předvedl bezchybnou jízdu. Jeho vítězství bylo na Dakaru prvním nejen pro něj, ale i pro tým MKR Technology, Mammoet Rallysport a především pro samotný Renault Trucks. „Dlouho jsme tomu nemohli věřit. Po tom všem co nás potkalo, jsme jasně ukázali, že máme na to, aby se náš speciál právem řadil k nejlepším a samozřejmě vyhrával. Ty emoce, které vítězství přineslo, byly nepopsatelné, byla to velká euforie,“ ohlédl se Mario Kress.

Vítězství v desáté rychlostní prověrce posádku katapultovalo na průběžnou šestou příčku. Tu si už tým vzít nenechal a s přehledem ji udržel až do příjezdu do cílového Rosaria. „Neriskovali jsme, nejeli jsme naplno, ale obezřetně. Pro nás nemělo smysl hnát se za vteřinami, když to mohlo znamenat, že ztratíme mnohem víc. Díky tomu máme v cíli opravdu co slavit,“ pronesl spokojeně Kress.

Dakar tak napsal osmatřicátou kapitolu, která skončila happy endem. Ze šesti kamionů, kterým tým MKR Technology zajišťoval technickou podporu, úspěšně dokončil kvartet. Předčasně skončil Martin van den Brink a Gert Huzink, ale Renault s de Baarem dojel na zmíněné parádní šesté příčce a skvěle se představila i trojice tatrovek Bonver Dakar Projectu – Kazach Ardavičus přijel jen těsně jedenáctý, Tomáš Vrátný jako druhý nejlepší Čech šestnáctý a velkým hrdinou byl jejich hendikepovaný andorský parťák Albert Llovera, který se na pětatřicátém místě stal vůbec prvním hendikepovaným pilotem, který v kamionech Dakar dokončil, přestože v jedenácté etapě svůj speciál převrátil na střechu a strávil noc v dunách a nikdo netušil, zda vůbec ještě zvládne pokračovat. „Jeho odhodlání a síla bojovat byla neskutečná. Leckdo by se na jeho místě vzdal a skončil. Jsem hrdý, že jsme byli součástí i jeho příběhu a že jsme si na Dakaru dokázali poradit se všemi nástrahami. Opravdová síla není za jedincem, ale za celým týmem, který je ze silných person sestavený. Díky tomu Dakar dopadl tak skvěle, přestože některé momenty byly velmi krušné, a za to všem patří velký dík, protože se zapisujme do historie,“ poděkoval svým parťákům dojatě Mario Kress.

Celkově – Rally Dakar 2016:

1. de Rooy (Ned) Iveco 44:42:03

2. Mardějev (Rus) Kamaz +1:10:27

3. Villagra (Arg) Iveco +1:40:55

4. Stacey (Ned) MAN +2:23:01

5. van Genugten (Ned) Iveco +2:30:59

6. de Baar (Ned) Renault Trucks +3:04:07

7. Nikolaev (Rus) Kamaz +3:39:23

8. Valtr (Cze) Tatra +3:54:30

9. Versluis (Ned) MAN +3:57:52

10. Vila Roca (Esp) Iveco +4:55:04

11. Ardavičus (Kaz) Tatra +5:01:06

16. Vrátný (CZE) Tatra +8:00:17

17. Kolomý (Cze) Tatra +8:06:05

19. Macík (Cze) Liaz +10:17:19

35. Llovera (And) Tatra +30:59:31

40. Randýsek (Cze) MAN +42:33:28

Red

Red