Co děláme ve volební kampani?

 

Vozíme lidi místo autobusů… V rámci senátního obvodu 29 – Litoměřice dochází permanentně k výpadkům autobusové dopravy. Přestože kraj má zajišťovat dopravní obslužnost, neděje se tak. Bývalá společnost Busline, nyní TD Bus, která v roce 2015 vyhrála výběrové řízení na deset let, se dostala do krize a chybí jí řidiči. Dochází tak k výpadkům především na spojích mezi Litoměřicemi, Radouní a Úštěkem.

            „Já jsem se k tomu dostal náhodou právě díky kampani, kdy si lidé velmi začali stěžovat, že od začátku září nevyjelo několik autobusů a děti zůstaly bez povšimnutí na zastávkách. To zadělalo na problémy nejen rodičům ale i starším důchodcům, kteří např. s dopoledními spoji jezdí k lékaři. Jednu paní po injekcích jsem proto hned ještě 3. září odvezl z Roudnice do Hrobců,“ vysvětluje k situaci Jan Vondrouš – kandidát do Senátu PČR za Litoměřicko, Roudnicko a Slánsko.

    Následující den jsme pak zjišťovali, které autobusy pojedou a které ne. Především jsme to chtěli rozšířit na facebooku, aby lidé věděli a mohli počítat s tím, zda se dostanou do práce či do škol nebo nikoliv. Navštívili jsme proto infocentra měst Štětí, Litoměřice a Roudnice nad Labem. Všude nás přivítali vřele, bohužel ale ani oni neměli mnoho informací o tom, který spoj vyjede či ne. Nakonec se nám však podařilo získat spoje, které s největší pravděpodobností nebudou obsazeny.

 „Byla to mravenčí práce, ale povedla se. Ta neinformovanost a neschopnost kraje byla naprosto zarážející. Především to předávání informací směrem dolů ke starostům a občanům. Jako by ti lidé těm na kraji ani nestáli za námahu. Proto jsem se taky rozhodl navštívit Krajské zastupitelstvo Ústeckého kraje a zeptat se na důvody proč skovávají hlavu do písku,“ odpovídá Jan Vondrouš.

       Krajské zastupitelstvo se konalo 10. září 2018 a na program byl zařazen i bod 12.3. – aktuální situace v autobusové dopravě. Při zahájení jednání zastupitelstva pronesl hejtman Oldřich Bubeníček větu, že cituji: „Se povedlo všechny spoje na 3. září 2018 pro školáky zajistit.“ (viz.: záznam z jednání krajského zastupitelstva dne 10.9.2018).

       „To na mne zapůsobilo jako na červený hadr. Ještě sám jsem si v průběhu konání zastupitelstva ověřil, které spoje u nás nevyjeli“, kontroval Jan Vondrouš a dodává: „když přišel na řadu projednávaný bod pan radní Komínek začal vysvětlovat jaké jsou těžkosti a co se daří a jak se to  zvládá. Do diskuze jsem pak byl přihlášen já z řad občanů a pan zastupitel Andrt.“

            „První co jsem sdělil bylo, že kraj neplní svou funkci a že nezajišťuje dopravní obslužnost tak jak má. Za druhé, a o to jsem v rámci svého vystoupení důrazně prosil, aby byly zavedeny systémy informovanosti a přenosu těch sdělení z dopravních společností na kraj a z něj následně na obce a občany. Bohužel jsem se setkal s nepochopením,“ dodává Jan Vondrouš. Ve stejném duchu vystoupil i pan André za město Štětí.

            Odpověď hejtmana Ústeckého kraje, pana radního Komínka i ředitele odboru dopravy byla stručná, vyhýbající a pohrdavá vůči všem občanům regionu Litoměřicko a Roudnicko. Předně:

– kraj prý nemůže zasahovat do toho, aby určoval, které spoje vyjedou a nevyjedou. To se údajně dozví od firmy až když ten autobus již je na trase nebo není.

            – proto také nemohou informovat, protože sami nevědí a pozor: často jim to ani dopravce nechce říct!

            – smlouvy s dopravci narovnávají, ale někteří dopravci zkrátka smluvy vypovědět nechtějí.

„Byla to fraška“…To je jediné co nato Jan Vondrouš odpověděl a dodává:
Ano, kraj nemůže zasahovat do soukromých firem, ale jestliže je v nějaké oblasti krize, a jestliže něco nefunguje tak by asi zasahovat měl a ne aby strkal hlavu do písku, jako malé děcko. Až přijdou povodně, to bude taky pan hejtman říkat: Víte ta voda je na pozemcích soukromníků a tam my nemůžeme, tak počkáme až co oni nám řeknou?… Asi ne…

Informovat prý nemohou, no já chápu, že jeto složité, protože sám dopravce ty spoje pokrývá jak může, zato mu nelze nadávat. To že řidiči a jim patří můj největší obdiv, odjedou části směn navíc, místo chybějících kolegů je obdivuhodné. Na druhou stranu komunikace mezi společností a krajem váznout nesmí a pokud si nepředávají informace, tak je to asi otázka kraje coby objednatele. Já ty informace dostal, když jsem slušně poprosil,“sděluje Jan Vondrouš.

„A v neposlední řadě – smlouvy s dopravci – pan hejtman jaksi zapomněl, že to byl kraj pod jeho vedením, kdo v roce 2015 uzavřel ony smlouvy a že to byli oni, kdo ty smlouvy připravoval. Říkat dnes: víte tady jsou nějaké smlouvy je čisté pohrdání voliči. Vedení kraje prostě neumí přijmout politickou odpovědnost za zpackané smlouvy, které nyní nutí občany přesedlat do automobilů a díky politické neschopnosti na veřejnou dopravu kašlat. Jim už věřit nikdo nemůže,“ uzavírá kandidát do Senátu své rozhořčení.

Red

Red