Včera oficiálně zahájila celoroční provoz litoměřická cyklověž. Jde o samostatný, bezobslužný parkovací systém pro více než stovku kol, který bude v provozu 24 hodin denně. Možnost uschovat si zde jízdní kolo bude moci až 118 cyklistů na prostoru o rozloze jen několika metrů čtverečních.
Úschova i vyzvednutí potrvá jen několik vteřin. Cyklista, který si zde bude chtít uložit své kolo, přijede ke vstupnímu modulu a najede s ním do vyhraněného prostoru. Stiskne tlačítko a vyzvedne si lístek s čárovým kódem. O umístění kola do věže se postará samoobslužný parkovací systém. Při jeho vyzvednutí majitel pouze načte čárový kód, zaplatí poplatek za uschování ve výši 5 korun na den (mince 1,2,5,10,20 Kč) a automat mu kolo vydá zpět. Majitelé IN Karty Českých drah mají parkování ve věži zdarma. Bezpečnost zajistí kamerový systém napojený na městskou policii. Ve věži mohou parkovat i dětská kola. Není nutné sundávat příslušenství – tachometr, přilbu či cyklo-tašky. Kolo je pojištěno proti poškození a krádeži. Součástí stavby je veřejná mechanická pumpa „PRO CYKLISTOVU DUŠI“, kterou je možné dofouknout nejen jízdní kolo, ale také kočárek, invalidní vozík nebo koloběžku. Je umístěna poblíž vstupního modulu automatické kolárny.
„Cyklověž se nachází na strategickém místě – u autobusového i vlakového nádraží, nedaleko cyklostezky a v těsné blízkosti centra města,“ poukázal na výhodnost lokality místostarosta Karel Krejza. Podle něj je to jeden z kroků k propagaci cyklistiky a bezpečnému uložení kol, včetně elektrokol. Využít ji tedy mohou jak obyvatelé města, tak turisté. V provozu bude po celý rok. Až zhodnocení letní sezóny ukáže, jakým způsobem bude zařízení využívané v zimě.
Město Litoměřice k realizaci stavby využilo 24. výzvy Výstavba a modernizace terminálů Ministerstva pro místní rozvoj. Pro vybudování cyklověže získalo podporu ve výši 12,4 milionu korun. Celkové náklady projektu činily 14,1 milionu korun (zahrnující náklady na stavbu, inženýrskou činnost, studie, atd.) Město se tedy podílelo částkou 1,7 milionu korun. Stavební práce, které byly zahájeny na konci března letošního roku, skončily na začátku července. „Zároveň s výstavbou věže došlo v její blízkosti k úpravě okolí, instalaci nového mobiliáře a vybudování nových přístupových cest,“ informovala vedoucí odboru územního rozvoje městského úřadu Venuše Brunclíková.
Litoměřice výstavbou věže následovaly další města v České republice, která již zařízení používají, například Hradec Králové se dvěma cyklověžemi, Pardubice, Třinec, nebo Lysá nad Labem. Přerov pro velký zájem kolařů uvažuje o výstavbě druhé.