„Zatáčka, světla auta řízeného opilým řidičem přímo v protisměru a pár metrů před námi. Velká rána, která zastavila čas. Lámání kostí, teplá krev stékající po všech částech těla, v kůži zabodané střepy skla. A ticho. Jako v hrobě. Jen nemohoucnost, poslední naděje a chuť vykřičet na celý svět, že nechci zemřít“, popisuje autonehodu Kateřina, která měla při vší smůle, to štěstí, že přežila. „Hasiči byli na místě jako první, povídali si se mnou a přitom mě co nejšetrněji vystříhávali z plechového vězení, ve které se proměnilo naše auto“, dodává oběť dopravní nehody.
Jednotky požární ochrany během letošního prvního pololetí zasahovaly u 8 760 dopravních nehod, při kterých hasiči bezprostředně zachránili nebo evakuovali 3 351 osob. Při zásazích se vyskytlo 299 usmrcených osob a také 5 891 zraněných osob, jimž v mnoha případech poskytli předlékařskou pomoc.
Nejčetnější byly zásahy v prvním pololetí 2012 u dopravních nehod ve Středočeském kraji, a sice 1 400 dopravních nehod, nejméně v kraji Karlovarském, a sice 237.
Zeptali jsme se velitele stanice Beroun, Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje, mjr. Ing. Tomáše Hradila, na jeho zkušenosti se zásahy u dopravních nehod.
Jak vnímáte zásah u dopravní nehody, když víte, že každá doslova sekunda hraje více než důležitou roli?
„Při jízdě ke každé nehodě si člověk musí stále připomínat a uvědomovat, že to nebude stejná nehoda jako vždy s rutinními úkony. I banálně vypadající nehoda dle nahlášení se může na místě zásahu stát komplikovaným zásahem – přítomností nebezpečných látek, množstvím či reakcí zraněných, přeraženým sloupem s elektrickým vedením, následnou další nehodou.“
Co Vám při zásahu u dopravní nehody nejvíce komplikuje samotný zásah?
„Velkou komplikací bývá už samotný příjezd na místo zásahu – nevytvořený průjezdný pruh pro složky integrovaného záchranného systému (IZS), riziko couvajících vozidel odstavným pruhem. Pokud není dálnice úplně zablokována, pak nebezpečí představuje provoz okolo zasahujících složek IZS – rychle projíždějící vozidla, „diváci“ z vozidel v opačném směru.
Vyprošťování osob z havarovaných vozidel je sice rutinní práce, na kterou jsme cvičeni, ale mementem v paměti každého hasiče zůstává přítomnost zraněných dětí, stejně jako setkání s člověkem prohrávajícím svůj boj o život v průběhu vyprošťování. Pak, při těžkých vyproštěních jsou to i diváci z řad civilistů či novinářů, netrpělivost řidičů zablokovaných v koloně.“
Co byste chtěl vzkázat všem, co v autě riskují a hazardují se svým životem i životy druhých?
„Že záchranáři nejsou bohové, kteří je vždy ze všeho dostanou, při spoustě nehod je osudový „Černý Petr“ rozdán zúčastněným ještě před naším příjezdem.
Přežijete-li nehodu, celý život se Vám bude ta osudová vteřina vracet se všemi následky a souvislostmi.“
Děkuji za odpovědi.
Statistika Hasičského záchranného sboru ČR
Hasiči denně zasahují u více jak pěti desítek dopravních nehod. Za posledních jedenáct let hasiči zasahovali u 216 785 dopravních nehod a každoročně při zásazích
u dopravních nehod zachrání téměř čtyři tisíce lidských životů!
Tabulka uvádí počet dopravních nehod v období 2001 – 2011 se zásahem hasičů
Rok
|
Počet dopravních nehod se zásahem hasičů
|
2001
|
18 536
|
2002
|
20 450
|
2003
|
21 503
|
2004
|
21 188
|
2005
|
20 681
|
2006
|
18 976
|
2007
|
21 270
|
2008
|
20 063
|
2009
|
19 004
|
2010
|
18 053
|
2011
|
17 061
|
celkem
|
216 785
|
FOTO: Ivana Svitáková a Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje (zásah u dopravní nehody)
kpt. Ing. Ivana Svitáková
tisková mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR