VIZE – národní socialisté / Jaký je v lokálkách potenciál? Velký!

Mnoho lidí se asi zeptá, proč bojujeme právě za lokálky – naprosto nepotřebné tratě, kde stejně nikdy nikdo nebude jezdit. Kdy náklady na údržbu a provoz jsou naprosto nehospodárné a místo toho se vyplatí raději nakoupit jeden dva autobusy. A je to!

Již jsou to dva roky, kdy se bojovalo o trať 097 Lovosice – Teplice. A výsledkem je po sedmi letech občanské „neposlušnosti“ v podobě petic a protestů soukromník, který provozuje trať alespoň z Lovosic do Chotiměře. Oprava trati v oblasti sesuvu se plánuje. Jenže ono to všechno není jen o tom provozu. Když jsme začínali s peticí právě za obnovu této tratě, první kdo nám přišel na pomoc byli místní podnikatelé restauratéři. Ano pro ně je železnice velmi důležitá, protože ta je schopná přivést nejen obyčejného člověka, ale také cyklisty, kočárky a tedy i celé rodiny. Prvním velkým potenciálem je tedy turistický ruch. Aby byl ruch, musí být ale i duch – a to především ten podnikatelský, který je schopný na takovou dopravu navázat.

Druhým významným faktorem, který si málo uvědomuje je provázanost spojů. Zkuste si schválně z Jednoho místa Ústeckého kraje zjistit dostupnost do nějaké obce v Moravskoslezském kraji bez použití železnice… Pravděpodobně to bude na dlouho. I z tohoto důvodu mají lokálky stále svůj význam.

Svůj neodmyslitelný význam mají ale také z hlediska zastavení vylidňování venkova. Taktová doprava, provázanost spojů a život na nádraží v podobě upravené a čisté nádražní restaurace s mnoha informačními panely o regionálních pamětihodnostech a turisticky zajímavých akcích by byl ráj. Tak to bylo za našich předků. To jen my musíme pod Říp dojet na parkoviště autem a těch pár set metrů dojít pěšky a pak se být do prsou, jak velkého sportovního ducha máme.

Dalším nesporným argumentem je možnost využití pro nákladní přepravu, která je nárazová nebo sezónní. Ať se to již týká dřevozpracujícího průmyslu, velkých staveb, či zemědělství. I to ale dnes pokulhává. Naše silnice brázdí přetížené kamiony s nákladem klád, které by klidně mohly cestovat po železnici. V rámci Ústeckého kraje lze zmínit všechny cesty do papíren ve Štětí a pomalu šplhající se kamiony klád směřující právě do tohoto místa. Otrava téměř pro každého řidiče s osobním automobilem.

Pro tyto všechny důvody chceme také, aby fungovala Kozí dráha. Může to být velmi rychlé spojení Teplic a Děčína a dál do Německa, či přes Sebnitz na Rumburk. Díky takovému spojení by mohlo najít pracovní uplatnění mnoho lidí třeba ze Šluknovska na Teplicku a obráceně zase by mohlo být Šluknovsko rájem pro víkendové turisty z Teplicka. Němečtí turisté by mohli více cestovat přes Krušné hory. To by byla nyní velká výzva, když se hovoří o tak rekordním úbytku zahraničních turistů. Jenom chtít a umět rozjet Kozí dráhu!

Bc. Jan Vondrouš

v letech 2007 – 2008 manažer Českých drah a.s.

a pak 2008 – 2009, ministerský rada, Ministerstvo dopravy ČR

Red

Red