Židovice/Chvalín/Marseille – Severočeská technika míří na Dakar! Po velmi divokém a náročném roku si konstruktéři od MKR Technology mohou na chvíli pomyslně oddychnout. Letos na legendární dálkovou rallye posílá šéf týmu Mario Kress trojici závodních kamionů Renault Trucks, se kterými pojedou vyzkoušení holandští piloti. V kabině nebude při věhlasné soutěži chybět ani roudnický Daniel Kozlovský. A vytoužený cíl je být v elitní pětce. Tento týden se technika nakládá, v lednu to začne!
„Byl to hodně zvláštní rok, který silně ovlivnilo onemocnění Covid-19. Prakticky celý rok jsme nevěděli, co můžeme čekat. Nebylo to jednoduché, ale jsem velmi rád, že to nijak výrazně neovlivnilo přípravu a vývoj samotné techniky a myslím, že se nám i přes to všechno podařilo hodně posunout a udělat spoustu práce. Teď to nesmíme zakřiknout. To, že technika zamířila do Saudské Arábie ještě neznamená, že máme všichni vyhráno. Opatření jsou přísná a všichni se těšíme, až soutěž jako taková opravdu začne,“ pronesl Mario Kress, šéf konstruktérského týmu MKR Technology.
Na 43. ročník dakarské rallye vyplouvá trojice severočeských speciálů z francouzského přístavu Marseille. Na startu bude opět jediný hybrid pilota Gerta Huzinka, postavený na kamionu C 460. Nově s tímto kamionem pojede také Martin van den Brink z týmu Mammoet Rallysport, kterého v posledních letech fanoušci sledovali v renaultu s „čumákem“ přezdívaný Sherpa. Jeho speciál ale neobsahuje hybridní technologii. „Na tu má určitou exkluzivitu pouze Gert Huzink. Navíc jde o velmi složitý projekt, který stále ladíme k dokonalosti a nechceme tříštit pozornost,“ vysvětlil, Mario Kress, proč se na Dakaru nerozšíří tato unikátní technologie. Mezi kamiony bude Huzink s hybridem stále jediný. Třetí speciál K520 povede Pascal de Baar jako Huzinkův týmový parťák z Riwald Dakar. Velkou premiéru si ale zažije zmíněný Martin van den Brink, kterému pojede rychlou asistenci jeho osmnáctiletý syn Mitchel. Mladý van den Brink loni seděl s otcem v závodním renaultu, letos poprvé usedne na Dakaru za volant jako pilot, avšak ve svém volvu. Posádky pojedou se startovními čísly – 506 (Martin van den Brink), 511 (Gert Huzink) a 515 (Pascal de Baar). „Dakar bude velmi zajímavý. Hlavní výzvou bude zvládnout všechny restrikce a podmínky, které organizátoři nastavili. Teprve pak přichází na řadu závodní část. Bude to hodně těžký Dakar plný nástrah, ale omezení mají všichni stejné, takže to bude férové,“ podotkl Mario Kress.
A co se na severu Čech událo v takřka uplynulém roce za změny? Více než by kdo očekával. „Máme za sebou opravdu kus práce. Po loňském Dakaru přišel velký servis. Přestavěli jsme Sherpu a postavili ještě jednu. Obě už zamířily do Číny, ale Dakar se jich aktuálně netýká. Pro ten jsme se soustředili na další vývoj hybridu a nových technologií. Postavili jsme ještě jedno „céčko“ a pak přišla řada náročných testů ve Francii a na mokrém písku v Polsku. Z výsledků máme dobrý pocit. Piloti jsou nadšení,“ řekl Kress, který letos kompletní vývojové centrum přesunul ze Židovic, kde žije, do nedalekého Chvalína. „Kamiony jsou pryč a my budeme mít poprvé chvilku v novém centru spoustu věcí dodělat a finálně ho uspořádat podle představ,“ usmál se Mario Kress, který se s týmem do dějiště Dakaru přesune ještě před silvestrem.
43. ročník věhlasné dálkové rallye odstartuje podruhé v Saudské Arábii. Pořadatelé připravili zcela nové trasy. Slavnostní start je naplánován na sobotu 2. ledna v Džiddě. Od neděle se soutěž rozjede s 1. etapou naplno a následovat budou dva těžké týdny v poušti a na trase podél Rudého moře. Vítěz bude znám po 12 závodních prověrkách v pátek 15. ledna, kdy se posádky vrátí zpět do cílové Džiddy. „Poslední Dakar dojely do cíle všechny naše kamiony a já pevně věřím, že tuto bilanci letos zopakujeme a navíc okořeníme nejen dílčími etapovými úspěchy, ale i konečným pořadím, kde chceme zaútočit na elitní pětku. I s ohledem na současná opatření to bude velmi těžký Dakar a bez pořádné dávky štěstí to nepůjde. My jsme ale připraveni a budeme bojovat,“ těší se na soutěž Mario Kress, šéf týmu MKR Technology.