Parádní prověrku má za sebou tatrovka Aleše Lopraise. Při ruské Silk Way Rallye frenštátský pilot naplno otestoval svoji novou „Královnu“, aby mohl vychytat mouchy před velkým vrcholem – věhlasným Dakarem. Přestože celkové umístění na Hedvábné stezce nelze považovat za úspěch, hlavní účel, auto maximálně otestovat v závodních podmínkách, tato mise splnila. Rallye ukázala, že spojení Lopraisových sil s naší stájí může přinést vavříny. Motor z naší dílny evidentně umí zválcovat zbytek závodního pole.
„Zcela nový motor, který nám připravila právě stáj konstruktéra Maria Kresse, fungoval senzačně. Díky němu máme k dispozici extrémní množství síly. Auto jelo neskutečně. Máme za sebou parádní test, po kterém víme, co zlepšit a přesně to jsme potřebovali,“ chválil si pilot Aleš Loprais.
Loprais na sedmidenní ruskou rallye vyrazil takřka hned z dílny poté, co postavil úplně novou Tatru Jamal označenou Královna 69. Hedvábná stezka je přitom nejtěžším možným testem před Dakarem. Takřka stejný počet kilometrů musí jezdci zvládnout během jediného týdne. „Královnu jsme neměli pořádně otestovanou. Ani jsme nepočítali, že dojedeme, což se také málem stalo. Díky určitým technickým problémům v konstrukci vozidla a následným penalizacím sice celkové umístění vypadá hrozně, ale zkušenosti mají hodnotu zlata,“ usmívá se Loprais.
Frenštátský pilot během sedmi dnů stál třikrát na stupních vítězů, když dvakrát dojel stříbrný a jednou bronzový. I když se mu nepodařilo zvítězit, stal se nejlepším etapovým českým zástupcem. V ruském závodě se totiž představili hned další jezdci, jejichž motor pocházel ze severních Čech, z dílny konkurenční stáje Buggyra. Žádný ale nedokázal v etapě zajet lepší umístění než Aleš Loprais s naším motorem. Na celkovém jednadvacátém místě se podepsala penalizace 163 hodin z páté etapy. „Penalizace přišla zaslouženě, protože jsme nedokončili pátou etapu, ale přesto jsme v závodě pokračovali dál. Samozřejmě po vítězství z roku 2011 by se nám pódium líbilo, ale tentokrát nám nešlo o celkové umístění, takže se vracíme spokojení. Ani náhodou mě nemrzí, že jsme nevyjeli se starým odzkoušeným autem, protože to by pak práce kluků přišla vniveč a my prostě chceme vyhrát Dakar,“ dodal odhodlaně Aleš Loprais, který má teď několik měsíců na to, aby vyladil problémy, s nimiž se jeho Královna musela potýkat. „Když Královna nemá problém, je úžasná a neskutečně rychlá A to jsme na samém začátku vylepšování,“ shrnul Loprais.
Prvenství na Silk Way Rally překvapivě ukořistil Rus Dmitrij Sotnikov s kamazem. Nejlepším Čechem byl pátý Valtr a Lopraisovi patřila jednadvacátá příčka.