La Rioja – Neuvěřitelná zpráva, obrovská senzace, fantastický výsledek! Severočeský kamion z dílny týmu MKR Technology vyhrává etapu na Rallye Dakar! Holandský pilot Pascal de Baar přivedl svůj speciál Renault Trucks do cíle 10. etapy v absolutně nejrychlejším čase a získal historické první dakarské vítězství nejen pro sebe, ale i pro svůj tým Mammoet Rallysport a severočeského konstruktéra. Emoce a radost jsou o to bouřlivější, jelikož šlo o jednu z nejtěžších etap v historii věhlasné soutěže.
„Nedá se to popsat, jsem strašně šťastný. Stále tomu nemohu věřit. Mobil mi zaplavují zprávy od přátel. Tolik gratulací jsem snad nikdy nedostal a mám z toho obrovskou radost,“ vlévají se dojetím slzy do očí jednomu z hlavních strůjců grandiózního úspěchu, židovickému konstruktérovi Mariu Kressovi, který svůj rallye projekt MKR Adventure přichystal předloni a letos jede teprve svůj druhý Dakar s vlastnoručně postaveným kamionem. To jen potvrzuje schopnosti tohoto původem německého rodáka.
Cesta za vytouženým zlatem byla mimořádně trnitá. Hned ve druhé etapě, navíc první závodní, vinou přehřáté brzdy shořel první kamion týmu Mammoet Rallysport pilota Martina van den Brinka, kterému měl Pascal de Baar spíše krýt záda při cestě za splněným snem. Nálada v týmu byla příšerná, ale de Baar hned od následující etapy dal jasně najevo, že kamiony Renault Trucks prostě patří mezi elitu. Postupně se probojoval do nejlepší desítky, aby hlavní trumf vynesl ve středeční 10. etapě, o níž odborníci mluví jako o jedné z nejtěžších vůbec. Úmorné pouštní vedro a především dlouhé a těžké duny Fiambala s jemným zrádným bílým pískem. Etapa vyloženě pro pouštní specialisty. Podle všeho se právě zde měl lámat chleba. Desátý díl z Belénu do La Rioja měřil v součtu sedm set šedesát kilometrů. Rychlostní zkouška měla dvě stě osmdesát. V připraveném extrému jakoby si de Baar liboval. Do etapy vyjížděl jako patnáctý, ale začal předjíždět jednoho soupeře za druhým. Sklonit se před ním nakonec museli i předchozí vítězové Dakaru. Za neuvěřitelně těžkých téměř pět hodin závodu si holandský pilot zajistil fenomenální triumf. Druhý krajan de Rooy zaostal o více než dvě a půl minuty, třetí Rus Mardějev s kamazem dokonce už o téměř půl hodiny. „Pohled do výsledků je tak strašně krásný. Pascal zajel životní závod a ukázal, že naše kamiony opravdu mají na to uspět v tak extrémních podmínkách a především mají na to vyhrávat. Lepší důkaz bychom jen těžko získávali. Stále jsme ale nováčky a máme co zlepšovat. O to jasnější vize je před námi. I tak se neubráním tvrzení, že bez potřebné dávky štěstí se Dakar vyhrát nedá, ať máte techniku jakkoli dobře připravenou. Teď ale rozum stranou, vyhráli jsme a hodláme si to užít. Před námi jsou poslední tři dny a já si moc přeji, abychom soutěž zdárně dokončili a splnili si náš původní cíl, tedy být do desítky,“ snaží se marně krotit pozitivní emoce Mario Kress.
Pascal de Baar se o senzaci sice už postaral, ale navíc stále může naplnit onen zmíněný záměr. V celkovém hodnocení se posunul na průběžnou šestou příčku. Aktuálně je tak nejlepším pilotem jakkoli pevně navázaným na Českou republiku. Na vedoucího jezdce ztrácí lehce přes dvě a půl hodiny. Vedení si upevnil Gérard de Rooy, za kterým druhý Rus Mardějev zaostává o jeden a čtvrt hodiny.
Čtvrteční jedenáctá etapa z La Rioja do San Juan je se svými sedmi sty kilometry jednou z nejdelších prověrek letošního 38. ročníku. Měřená část má čtyři sta třicet kilometrů. „Stále nás čeká ještě dlouhá cesta, ale věřím, že ji úspěšně zvládneme. Uděláme proto maximum,“ dodal odhodlaně Mario Kress.
Výsledky – 10. etapa – Belén – La Rioja:
1. de Baar (Ned) Renault Trucks 4:51:41
2. de Rooy (Ned) Iveco +2:36
3. Mardějev (Rus) Kamaz +26:06
4. Kolomý (Cze) Tatra +26:25
5. Stacey (Ned) MAN +27:25
6. Ardavičus (Kaz) Tatra +31:29
16. Huzink (Ned) Tatra +1:52:38
22. Vrátný (CZE) Tatra +2:33:05
Llovera (And) Tatra
Celkově:
1. de Rooy (Ned) Iveco 33:25:03
2. Mardějev (Rus) Kamaz +1:15:19
3. Villagra (Arg) Iveco +1:32:47
4. Stacey (Ned) MAN +1:48:57
5. van Genugten (Ned) Iveco +2:16:55
6. de Baar (Ned) Renault Trucks +2:37:29
13. Ardavičus (Kaz) Tatra +4:37:15
17. Vrátný (CZE) Tatra +6:11:10
28. Huzink (Ned) Tatra +15:50:29
Llovera (And) Tatra +